zaterdag 19 april 2014

Patroon Nijn

Voor mijn volgers: mijn eigen gemaakte patroon van nijntje.

Omdat de baby waar deze nijn heen ging een meisje is geworden heeft het Nijntje
een lief strikje gekregen. 
Een patroontje van een strikje vind je HIER





Patroon muzieknijntje.


Benodigdheden:

Haaknld 2½ , wit en gekleurd haakkatoen, muziekdoosje.

Afkortingen:

t = toer

mr = magische ring

v = vaste

hv = halve vaste

st = stokje

h.st = half stokje

dub.st = dubbel stokje

sam = samenhaken *

*haak niet door de hele vaste, maar neem de 2 voorste lusjes op zonder tussendoor de draad  door te halen,

Hierdoor ontstaat een onzichtbare mindering*

Hoofd

t.1: haak 6v in mr, sluit met hv (6v)

t.2: 2v in elke v (12v)

t.3: 2v in elke 2e v (18v)

t.4: 2v in elke 3e v (24v)

t.5: 2v in elke 4e v (30v)

t.6: 2v in elke 5e v (36v)

t.7: 2v in elke 6e v (42v)

t.8: 42v

t.9 2v in elke 7e v (48v)

t.10: 48v

t.11: 2v in elke 8e v (54v)

t.12 tot 19: 54v

t.20: elke 8e en 9e v sam (48v)

t.21: 48v

t.22: elke 7e en 8e v sam (42v)

t.23: elke 6e en 7e v sam (36v)

t.24: elke 5e en 6e v sam (30v)

t.25: elke 4e en 5e v sam (24v)

t.26: elke 3e en 4e v sam (18v)

t.27: elke 2e en 3e v sam (12v) (hoofd opvullen)

t.28: elke 1e en 2e v sam (6v)  afhechten.

Lijf

t.1: 6v in mr, sluiten met hv (6v)

t.2: 2v in elke v (12v)

t.3: 2v in elke 2e v (18v)

t.4: 2v in elke 3e v (24v)

t.5: 2v in elke 4e v (30v)

t.6: 2v in elke 5e v (36v)

t.7: 2v in elke 6e v (42v)

t.8: 2v in elke 7e v (48v)

t.9: 48v

t.10: 2v in elke 8e v (54v)

t.11 tot 19: 54v

t.20: elke 8e en 9e v sam (48v)

t.21: 48v

t.22: elke 7e en 8e v sam (42v)

t.23: 42v

t.24: elke 6e en 7e v sam (36v)

t.25: 36v

t.26: elke 5e en 6e v sam (30v)

t.27: 30v

t.28: elke 4e en 5e v sam (24v)

t.29: 24v, laat lange draad over voor het aannaaien aan het hoofd.

(het lijf wordt aan toer 25 van het hoofd vastgenaaid zodat de hals steviger is)

Oor 2x

t.1: 6v in mr, sluiten met hv (6v)

t.2: 2v in elke v (12v)

t.3: 12v

t.4 2v in elke 2e v (18v)

t.5 tot 15: 18v, laat lange draad voor het aannaaien op het hoofd.

arm 2x

t.1: 6v in mr, sluit met hv (6v)

t.2: 2v in elke v (12)

t.3: 2v in elke 2e v (18)

t.4 tot 5: 18v

verander van kleur.

t.6 tot 15: 18v

arm beetje vullen en dichthaken *werk platdrukken en de laatste toer “dubbel” aan elkaar haken*, laat lange draad voor het aannaaien aan het lijf.

Voet 2x

t.1: 6v in mr, sluit met hv (6v)

t.2: 2v in elke v (12v)

t.3: 2v in elke 2e v (18v)

t.4: 2v in elke 3e v (24v)

t.5 tot 7: 24v

t.8: 8v, *2v sam (herh.nog 3x*) 8v (20v)

verander van kleur.

t.9 tot 12: 20v, laat lange draad over voor aannaaien aan het lijf.

*let wel op dat de zijde met minderingen  “boven”  komt.*

Kraagje

Haak 31 lossen + een keerlosse.

Haak 31 vasten in de lossen beginnend in de 2e losse vanaf haaknld, hecht af.

Hecht nieuw draad aan door nieuwe lus aan haaknaald.

Begin in de 10e vaste als volgt:
(steken tussen de , ,  allemaal in 1v haken)

1v + 1hst, 2st, 2dub.st, 1dub.st + 1st, 1st + 1hst, 1hst + 1v ,
1v + 1hst, 1hst + 1st, 1st + 1dub.st, 2dub.st, 2st, 1hst + 1v.

 Afhechten, het kraagje om doen en aan de achterzijde aan elkaar naaien.

het muziek-Nijntje wordt +/- 20cm hoog (van onder tot bovenkant oren).

51 opmerkingen:

  1. Wat lief dat je het patroontje wilt delen.
    Heftig is het verhaal over je broer, wat een vreselijke tijd maken jullie samen door. Heel veel sterkte voor jullie allemaal, ik hoop heel hard dat de kuren aanslaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat erg allemaal, sterkte, hoop dat het aanslaat,
    wat weer een superleuk patroon:D, heel erg bedankt daarvoor!!

    fijne dagen,groetjes mingle-mangle

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een hele zware beproeving ( zelfde meegemaakt in familie ). Wens jullie heel veel kracht toe en dat de therapie snel mag aanslaan. Bedankt alvast voor het mooie patroon dat je ons meedeelt.En toch ondanks alles wens ik jullie een fijne Pasen toe! Liefs, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel voor het mooie patroon.
    Wat een moeilijke tijd maakt je broer, zijn gezin en jij met je familie mee. Terwijl we hier de vreugde om Pasen uitzongen, moet deze Pasen wel heel wrang zijn voor jullie. Wees er voor elkaar, het is logisch dat het bloggen op de achtergrond verdwijnt: familie gaat voor. Heel veel sterkte in deze moeilijke tijd...
    'n stil groetje,
    sneksniltje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Iefke ik wens jullie veel beterschap en sterkte in deze moeilijke periode en duim alvast mee dat de chemo aanslaat bij je broer.
    Het muziekmobieltje van nijntje is echt wel leuk en zal zeker in de toekomst eens gemaakt worden door mij. Alvast bedankt om het patroontje te willen delen.
    Groetjes Cindy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Erg leuk, staat op mijn lijstje in mijn hoofd. Gr. Nicolien Pluk

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een beproeving moeten jullie meemaken. Hoop van harte dat de kuur aanslaat.lief dat je het patroontje wilt delen, ik wil Nijn voor mijn kleindochter maken ze word in September geboren. Alleen weet ik niet wat een machise ring is heeft er misschien iemand een afbeelding voor me.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe zelf vaak: 2 lossen en dan 6 vasten in de 1e losse, dan sluiten met een halve vaste in de eerste, dat komt op hetzelfde neer.
      Misschien kun je op You-tube eens zoeken naar een filmpje?

      Verwijderen
  8. Goedenavond... Ten eerste bedankt voor het geweldige patroontje heb hem vanmiddag gelijk opgezet maar liep vast bij het lijfje.... Daar stond bij toer 2 2 v in elke 2e vaste (12) kom ik op negen zou u er misschien naar willen kijken ..... Moet denk ik zijn 2 vasten in elke vaste en dan klopt de toer erna ook niet .... En hij is zo mooi mvg gerie ras

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk, Ik heb het patroon aangepast.
      Nu moet het wel goedkomen!
      groetjes Iefke.

      Verwijderen
  9. Heel leuk patroon. Ik heb er meteen 2 gehaakt, een jongens en een meisjes versie.
    Eigenlijk meer per ongeluk doordat ik voor het lijfje ook met wit was begonnen. Gelukkig is het begin van het hoofd hetzelfde als het begin van het lijfje.;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ben ik blij met dit patroon ik ga mijn zwangere vriendin blij maken! En jij super bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk patroon en daar past het muziekdoosje in? Heb een kooppatroon van nijn tje maar daar past het niet in

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo, Wat een leuk idee zeg!
    en hoe bevestig je het muziekdoosje in Nijntje? komt de fiber fill dan niet in het mechanisme?
    waar koopt u de muziekdoosjes??
    Ik woon in zeeland en zou geen enkele winkel weten die ze verkoopt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik haal de ring even los van het touwtje en haal het touwtje dan door het kleine gaatje van het begin van de "magische ring" van het lijf.
      Dan komt het doosje onderin het lijf en de fiberfill komt er omheen, daarbij doe ik niet teveel "onder" het muziekdoosje.
      Vervolgens maak ik de ring weer aan het touwtje vast.

      Ik denk dat je voor een muziekdoosje bij een hobbyzaak moet zijn.
      Ik bestel de muziekdoosje via internet bij www.creamijn.nl
      ** link: http://www.creamijn.nl/c-1645800/muziekdoosjes/

      Verwijderen
  13. Hallo,
    Ik ben het konijntje aan het haken voor mijn 4e kleinzoon. Maar volgens mij staat er een foutje in toer 8 van het voetje. Er staat 8v, 2 samen. Maar dan kom ik niet uit op 20 vasten. Als ik de 7e en 8e v samenhaak kom ik uit op 21 vasten. Dat heb ik maar aangehouden. Ook vind ik 12v in totaal voor het beentje veel te kort. Ik heb 16 toeren aangehouden. Maar verder vind ik het een heel leuk patroontje. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het klopt wel als je het goed leest: 8 vasten, dan 2 v samenhaken en dit nog 3x herhalen en dan weer 8 vasten.
      Dat betekent dat je 4x 2 samen haakt.
      Ik heb er voor de duidelijkheid even het woordje "nog" tussen gezet in het patroon.

      Verwijderen
  14. ik ben deze ook aan het maken als kadootje, dank je wel hiervoor.
    Heel het patroon kom ik uit, maar bij het kraagje kom ik in de knoei.

    Als er + staat, betekent het dan dat deze in de zelfde steek moet als de vorige?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dank voor het leuke patroontje. Ik heb Nijn bijna af, maar ik kom niet verder met het kraagje. Het lijkt alsof ik maar een zijde haak. ....Wat doe ik niet goed?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk... je moet hetzelfde in omgekeerde volgorde haken zodat je twee van die boogjes krijgt.
      Ik pas het aan in het patroon ;-)

      Verwijderen
  16. dank je wel voor het delen van dit leuke en mooie patroontje.ik heb wel een vraagje klopt het dat als je het lijfje hebt gehaakt je dan 24 vaste overhoud terwijl je bij het hoofd 6 vasten heb.zou dat bij het lijfje ook niet 6 vasten moeten zijn zodat je het mooi aan elkaar kan naaien?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het hoofd is helemaal dicht en het lijf niet, deze wordt aan toer 25 van het hoofd vastgenaaid zodat het hoofd "steviger" is en niet een "slappe" hals krijgt.

      Verwijderen
  17. Wat een leuk patroon, ik heb al katoen gekocht. Ik wil alleen nog even vragen of je alleen bij de eerste toer van het lijf, enz. met een hv sluit of dat dit bij elke toer moet ?
    Gr Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dank je wel voor die leuke patroontjes ��

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo,
    Bedankt voor de super leuke nijntje patroon.
    Ik heb er al 3 gehaakt voor de kleinkinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Via dit patroon van Nijntje kom ik op je blog.
    Mijn dochter wil heel graag een Nijntje gehaakte knuffel, hihi, ze wordt notabene 11 aanstaande donderdag....
    Ik ben volger geworden, want je hebt echt een heel leuk blog.
    Ik haak sinds kort, maar zie hier veel leuks voorbij komen.
    Ik kom gauw weer eens terug.
    Groetjes, Daphne

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hey,
    Ik ben bezig aan de pootjes van Nijntje, maar ik snap toer 8 niet zo goed...

    t.8: 8v, *2v sam (herh.nog 3x*) 8v (20v)

    Haak je dus eerst 8 vasten, en vervolgens 4 minderingen achter elkaar, en dan terug 8 vasten?

    Dan kom je inderdaad wel uit op de 20 steken die je moet hebben in de volgende toer, maar vind het zo raar dat alle minderingen direct naast elkaar zitten dan...?

    Is dit de bedoeling of begrijp ik dit verkeerd?

    Groetjes,

    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad 4 minderingen achter elkaar.
      Als u even verder leest, leest u:
      *let wel op dat de zijde met minderingen "boven" komt!

      Verwijderen
  22. HALLO,OVER HOEVEEL STEKEN GAAN DIE BOOGJES??
    IK SNAP HET NIET

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Als u met "boogjes" het kraagje bedoelt, dan word elk "boogje" over 6 vasten gehaakt.(u haakt meerdere steken in 1v)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Bedankt dat je dit leuke patroon wilt delen. Dit is de eerste keer dat ik een knuffel haak.
    Nu heb ik het hoofdje klaar op de laatste toer na. Het gaatje is zo klein dat ik de laatste steken niet echt voor elkaar krijg en opvullen onmogelijk is. Klopt dit?

    Alvast bedankt voor je reactie,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het hoofd mag opgevuld worden vóór je het helemaal dicht hebt gehaakt.
      Het lijf houdt een opening die aan de 25e toer van het hoofd vastgenaaid wordt.

      Verwijderen
  25. Heel veel sterkte met je broer blijf hopen en geloven wandt wonderen bestaan altijd .

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi,

    Kun je me zeggen hoeveel garen je hebt gebruikt van elk?

    Groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Super mooi, mijn kleinzoon is verzot op Nijntje en nu kan mijn vrouwtje dit piepklein konijntje haken voor hem. Dank je wel, Bart

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Dank voor je mooie patroon van Nijntje.Ga het haken voor ons 5-de kleinkind (meisje) dat we in November gaan omarmen.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat een leuk patroon, erg leuk om te maken en goed te doen voor een beginneling als ik. Wel mis ik in het patroon wanneer en hoe je muziekdoosje erin doet. Nu dus helaas zonder muziekdoosje gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een lief patroon. Dankjewel.
    Heb wel een vraagje...op welke toer zitten de oogjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik borduur de oogjes op toer 10, dus je kan de oogjes ook in toer 10 plaatsen met 10 vasten ertussen.

      Verwijderen
  31. Reacties
    1. Wanneerje de 1 na laatste toer hebt gehaakt.
      (Heb het in het patroon erbij gezet)

      Verwijderen
  32. Dit was mijn eerste haakprojectje en het is gelukt. De beschrijving is heel duidelijk. Fantastisch dat je dit patroon met iedereen deelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hoe groot moeten de veiligheidsoogjes zijn en moeten ze rond of ovaal zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  34. De oogjes worden in dit patroon erop geborduurd. Voor veiligheidsoogjes zou ik ovale oogjes gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen